Mythos vs Path of Exile - Wielkie porównanie... by guru

Wydawać by się mogło, że gry należące do tego samego gatunku – hack’n’slash MMO – nie powinny się zbytnio różnić. Okazuje się jednak, że Mythos i Path of Exile dzieli totalna przepaść, nie tylko pod względem wizualnym, ale też grywalnym, mentalnym i estetycznym. Zobaczcie moje, małe porównanie i oceńcie, który z tych tytułów jest godny uwagi.

Zaznaczam, że źródłem moich obserwacji jest jeden dzień spędzony podczas Stress Test w Mythos, gameplay’e, screenshoty oraz opinie graczy. Końcową ocenę zostawiam wam samym.

headervu.png

Ale to wszystko jest ładne... czyli kilka słów o grafice

Path of Exile został (najprawdopodobniej) specjalnie skonstruowany na obraz i podobieństwo Diablo II, więc nie spotkamy tutaj super efektów, ale też „wystających tekstur”. Technologia poszła tak do przodu, że można zrobić teraz grę wzorowaną na oldschool’owym tytule, zachowując jednak nowoczesność z przyzwoitymi efektami świetlnymi i animacjami. Nawet oficjalne logo Path of Exile zostało „zbudowane” z staroświecką myślą, które śmiało można porównać z 10-15 letnimi grami. Warto też zwrócić uwagę na charakterystyczne dwie „bańki” po bokach ekranu, przedstawiające ilość ubywające życia i many. Przecież to wszystko zostało po raz pierwszy użyte w serii Diablo, więc mamy idealny gwarant tego, jak bardzo Grinding Gear Games korzystało z „Diabła”.

grafikag.png

Jeśli by się uparł, to i Mythos’a moglibyśmy na siłę porównać do wyznawców Diablo II, ale znacznie prościej i łatwiej porównać grę do... Torchlight. Oczywiście znajdziemy miejsca, gdzie jest ciemno i mrocznie, jednak ilość „strachu” w powietrzu jest równa zeru. Wszystko jest tutaj jaśniejsze, bardziej przyjazne, kolorowe i kreskówkowe. Wszystko to przekłada się na bardziej „żywą” i ładniejszą wizualnie grafikę. Osoby, które w pierwszej kolejności zwracają uwagę na ten element gry – Mythos będzie najlepszym wyborem. Jeszcze lepiej prezentują się ruchy postaci, efekty umiejętności, czcionka, interfejs oraz ogólny wygląd mechanizmów.

Rasy, klasy, subklasy... czyli kilka słów o postaciach

Jak dotąd, twórcy Path of Exile ujawnili 3 z 6 grywalnych postaci. Jest to typowy osiłek – Marauder, zwinny – Ranger oraz inteligent i magik w jednym – Witch. Pozostałe trzy klasy mają być hybrydami STR/DEX, DEX/INT oraz INT/STR. Będzie to najprawdopodobniej łucznik (mieszanka Dexterity oraz Inteligence), buffer lub healer (mieszanka Inteligence oraz Strenght) oraz Assassin lub coś podobnego (mieszanka Strenght i Dexterity). Z doświadczenia wiem, że gracze szukają jasno sprecyzowanej i klarownej postaci. Path of Exile na pewno ich nie zawiedzie.

klasy.png

Mythos przebija „ofertę” Path of Exile i to prawie dwukrotnie. Na początku mamy do wyboru tylko 3 klasy (spośród 4 ras – Człowiek, Gremlin, Satyr, Cyklop), jednak w miarę rozwoju, nasz bohater przyjmuje coraz to nowsze formy. Każda klasa posiada trzy takie ewolucje, jednak tutaj pojawia się duży problem. Większość postaci w Mythos jest typowymi atakerami, dla których liczy się tylko ilość zadawanych obrażeń. Próżno szukać kompletnej drużyny, gdzie miejsce znajdzie zarówno DPS, jak i przedstawiciel klasy leczącej. Atak, atak, atak... a gdzie Support? Ciekawym rozwiązaniem jest dodanie startowych bonusów dla każdej z ras. Taki Człowiek już na starcie będzie miał poprawione Zdrowie i Odporność na ogień. Już widzę setki pytań i poradników, dotyczących tworzenia i rozwoju postaci.

Za górami, za lasami... czyli kilka słów o fabule

Twórcy Path of Exile postawili sobie jasno sprecyzowane zadanie – chcą, aby gracz na każdym kroku czuł się nękany przez potwory. Rozgrywkę zaczniemy wyrzuceni na plażę, gdzie jedynym celem będzie... przetrwać. Nie ma czasu na odpoczynek i naukę. Od razu zostaniemy wrzuceni w sam wir walki. Jak mówi jeden z przedstawicieli Grinding Gear Games – „Nie jesteśmy niańkami dla graczy. Musicie być przygotowani na wszystko”. Później nie będzie lepiej. W post-apokaliptycznym i złym świecie, będziemy walczyć o każdy dzień, o każdy wdech powietrza. Jednym słowem – HARDCORE na całego. Fajnie, że nie silono się opowiedzieć kolejną, głupią historyjkę o ocaleniu świata, której...

fabua.png

.... niestety nie zabrakło w Mythos. Dawno temu, mieliśmy przedstawicieli czterech ras – Ludzi, Cyklopów, Gremlinów i Satyrów. Pierwszym z nich nie wystarczyły dotychczasowe bogactwa, więc ukradli „Oko Cyklopa Croma”, siejąc spustoszenie i zło na całym świecie. Na szczęście, jeden z cyklopów postanowił pomścić swój naród i wyruszył na koniec świata (i jeszcze dalej) w poszukiwaniu rzezimieszków. Czas zemsty nadszedł... Bleee, mdła i niezbyt porywająca fabuła.

Ale to fajne... czyli kilka słów o słodkich nowościach

Według mnie, największą nowością będzie... zupełnie DARMOWA rozgrywka. Już na samym początku twórcy ogłosili, że za prawdziwe pieniądze będziesz mógł kupić dodatkowe stroje oraz „transfer” swojej postaci na inny serwer. Wszelkie bonusy oraz butelki do expa/dropu/enchantu mają być dostępne dla wszystkich. Wracając do tematu, podziemia mają być generowane losowo (unikanie monotonii), prowadzone będą oficjalne rankingi dla graczy, specjalne turnieje PvP (organizowane przez adminów), skille bez ograniczeń klasowych oraz możliwość kombinacji i mieszania wielu umiejętności.

Mythos może nam „tylko” zaoferować generowanie losowe, rankingi oraz specjalne tytuły dla graczy. Użytkownik, mający skłonności do nadmiernego „picia” miksturek leczących otrzyma miano „Nałogowego pijaka”, zaś gracz pozbawiony talentu PvP – „Gryzącego glebę”. Fajne i „świeże” rozwiązanie, jednak tak naprawdę nie mające żadnego wpływu na grywalność. Nie należy zapominać o specjalnych Arenach, na których możemy napier^&% w grupie lub solo. To wszystko jednak za mało w porównaniu do Path of Exile.

Za kulisami... czyli kilka słów o wydawcach i premierze

Za Path of Exile odpowiada studio Grinding Gear Games, mające swoją siedzibę... w filmowym Śródziemiu – Nowej Zelandii. Pierwsze prace nad grą rozpoczęły się w 2006 roku, co gwarantuje tylko jedno – w swoje ręce dostaniemy grywalny, dopieszczony i pozbawiony błędów MMORPG. Niestety, Path of Exile nie możemy porównać do żadnego, innego produktu GGG, więc trudno ocenić, jak dobry Support posiadają Nowozelandczycy. Premiera gry? Do końca marca ma ruszyć PUBLICZNA beta. Później pozostanie tylko czekać na oficjalną wersję.

logav.png

Mythos ma już sobą Stress Test, który wypadł bardzo pozytywnie (jeśli chodzi o pojemność serwera). W dalszym ciągu są problemy z przenikaniem się tekstur i drobnymi błędami kosmetycznymi. Frogster Interactive nie cieszy się jednak dobrą renomą. Jego Runes of Magic został tak zdominowany przez przedmioty z IS, że obecnie jesteśmy zmuszani do zakupów w Shopie. W innym wypadku, nasze szanse na PvP są bliskie zeru. Premiera gry? W lutym ma ruszyć ZAMKNIĘTA beta, tylko dla posiadaczy specjalnych kluczy. Dla wszystkich Mythos powinien być dostępny w okresie wiosennym.

I morał tej bajki jest taki... czyli ocena końcowa

Grafika: Mythos

Postacie: Mythos

Fabuła: Path of Exile

Nowości: Path of Exile

Support: Path of Exile

Podsumowując, Path of Exile wygrywa, choć bardzo nieznacznie. Jest to wynik niezłej, choć nieco banalnej fabuły i kilku znaczących nowości, jakie zostaną wprowadzone wraz z premierą gry. Support Grinding Gear Games jest wielką niewiadomą, jednak (prawie) zerowe bonusy dla Item Shop'owców - przekonały mnie. Frogster'owi należy się nagana za to, co zrobił Runes of Magic, i co pewnie zrobi z Mythos. Dzieło niemieckiego wydawcy wygrawa jednak w dwóch kategoriach – grafice i postaciach – choć trudno to nazwać niespodzianką. Wystarczy spojrzeć na pierwszy, lepszy screenshot lub gameplay by zobaczyć – widoczne na pierwszy rzut oka – różnice. Ilość postaci także przemawia za Mythos. Jestem jednak pewien, że i Mythos i Path of Exile znajdą tysiące fanów w Polsce i na świecie.

winnerb.png

Oficjalna strona Path of Exile: http://www.pathofexile.com/

Oficjalna strona Mythos: http://www.mythos-europe.com/pl/index.html

http://www.youtube.com/watch?v=VMeBEBoMqzw

gj!

mam pytanie do Path of Exile mozna grać w bete bez klucza i niczego albo trzeba dostać zaproszenie

Świetne już wiem w jaką grę będę pykał ^.^

Path of Exile. I tyle. Ta gra w-y-m-i-a-t-a i Mythos przy niej polegnie na całej linii.

Od początku byłem za POE, ta gra ma to coś :D

Wnioskuje tylko po filmikach, ale moim zdaniem grafika w PoE wygląda o niebo lepiej. Multitexturing mapek, efekty oświetlenia postaci, zabójczo wysoka jakość tekstur i modeli - mi to wygląda na kilka lat przewagi względem grafiki Mythosa.

Mam na myśli tylko aspekty techniczne, bo kolorystyka/stylistyka jak wiadomo jest rzeczą gustu.

Wole mythosa, bo fabuła mnie nie interesuje w hack’n’slash, a ładna grafika i dużo klas i dynamika.

najs work !

Path Of Exile wygląda zabójczo ;)

Porównanie podoba mi się, jednakże przyczepię się do teorii, jakoby Item Shop w Mythosie miałby dać dużą lub nawet kolosalną przewagę w PvP. Otóż nie, rozmawiałem o tym z Sirviusem (CM Frogster na Polskę) i zapowiedział, że w IS'ie nie znajdziemy itemów pomagających w PvP, ponieważ byłoby to zwyczajnie nieuczciwe w stosunku do graczy, którzy nie chcą płacić prawdziwymi pieniędzmi za piksele.

Jeżeli chodzi o grafikę, Path of Exile przegrywa (w mojej osobistej ocenie) na całej linii z Mythos'em, ponieważ grafika tego 1szego jest ZBYT oldschoolo'wa. Dzisiaj gra oprócz grywalności powinna oferować także oprawę audio-wizualną przynajmniej na przyzwoitym poziomie, czego o PoE powiedzieć nie można. Porównanie Mythos'a do Torchlighta jest jak najbardziej trafne, ponieważ obie gry korzystają z tego samego silnika, jakim jest OGRE (dawni twórcy Mythos'a z Flahship studios po upadku tejże firmy założyli studio Runic Games tworząc... Torchlighta).

Według mnie zabrakło informacji o tym, że obecna wersja Mythos'a jest rekatywacją wersji z 2008 roku. Jako tester obydwu mogę powiedzieć, że gra według mnie zmieniła się w stosunku do pierwowzoru. To tyle ode mnie. Pozdrawiam, FakeNick.

@up

Po części masz rację, ale nie uwierzę temu "zapewnieniu" Frogstera, póki nie zobaczę tego na własne oczy. Przypomnę Ci, że podobnie sprawa miała się z Runes of Magic, a jak wyszło... każdy widzi.

Grafika? Owszem, lepsza jest w Mythos, ale przecież nie oprawa wizualna decyduje o grywalności:)

Projekt Mythosa jest reaktywacją tytułu z 2008 roku, ale wiele wątków zostało na tyle zmienionych, że możemy mówić o (prawie) nowej grze.

Super ^.^

Sam sobie spróbuje mythosa oraz PoE i porównam które mi bardziej pasuje. A tak to super pracka.

Dzięki guru. Osobiście jestem za Path of Exile ;)

Porównanie podoba mi się, jednakże przyczepię się do teorii, jakoby Item Shop w Mythosie miałby dać dużą lub nawet kolosalną przewagę w PvP. Otóż nie, rozmawiałem o tym z Sirviusem (CM Frogster na Polskę) i zapowiedział, że w IS'ie nie znajdziemy itemów pomagających w PvP, ponieważ byłoby to zwyczajnie nieuczciwe w stosunku do graczy, którzy nie chcą płacić prawdziwymi pieniędzmi za piksele.Jeżeli chodzi o grafikę, Path of Exile przegrywa (w mojej osobistej ocenie) na całej linii z Mythos'em, ponieważ grafika tego 1szego jest ZBYT oldschoolo'wa. Dzisiaj gra oprócz grywalności powinna oferować także oprawę audio-wizualną przynajmniej na przyzwoitym poziomie, czego o PoE powiedzieć nie można. Porównanie Mythos'a do Torchlighta jest jak najbardziej trafne, ponieważ obie gry korzystają z tego samego silnika, jakim jest OGRE (dawni twórcy Mythos'a z Flahship studios po upadku tejże firmy założyli studio Runic Games tworząc... Torchlighta). Według mnie zabrakło informacji o tym, że obecna wersja Mythos'a jest rekatywacją wersji z 2008 roku. Jako tester obydwu mogę powiedzieć, że gra według mnie zmieniła się w stosunku do pierwowzoru. To tyle ode mnie. Pozdrawiam, FakeNick.

Zdziwiłbym się gdyby Community Menadżer krytykował grę, która ma zarabiać na jego pensję.

Co do przyzwoitej oprawy audio-wizualnej to napiszę tylko - lol. Mythos wygląda jak odpicowany w3, jak na grę z 2011 to wygląda to słabo, nawet w tak buekonkurencyjnej kategorii jak "free mmorpg". Rozumiem, że niektórzy lubią ten pokemonowany/przekolorowany styl grafiki znany z WoW'a i setek darmowych mmorpg'ów, ale pisanie, że Mythos ma lepszą grafikę od PoE jest "trochę" niepoważne.

macie klucze do Path of Exile jak tak to prosze o przysłanie

Rozumiem, że niektórzy lubią ten pokemonowany/przekolorowany styl grafiki znany z WoW'a i setek darmowych mmorpg'ów, ale pisanie, że Mythos ma lepszą grafikę od PoE jest "trochę" niepoważne.

Napisałem, że co do grafiki tychże gier jest to moja OSOBISTA i obiektywna ocena (z werdyktem na Mythos), nie musisz się z nią zgadzać.

Zdziwiłbym się gdyby Community Menadżer krytykował grę, która ma zarabiać na jego pensję.

Nie napisałem, że Sirvius krytykuje gdziekolwiek Mythosa, wyszła Ci niestety nadinterpretacja moich słów.

Nie napisałem, że Sirvius krytykuje gdziekolwiek Mythosa, wyszła Ci niestety nadinterpretacja moich słów.

Przeczytaj to zdanie jeszcze kilka razy:

Zdziwiłbym się gdyby Community Menadżer krytykował grę, która ma zarabiać na jego pensję.

Innymi słowy, reklamowanie gry to część obowiązków CM'a, więc wypowiadanie się Sirviusa w samych superlatywach na temat Mythos'a jest tylko formalnością.

Frogster nie zmieni nagle swojej, "item shopowej" polityki, tym bardziej, że w Runes of Magic to się świetnie sprawdza.

Ja jestem za Mythos. Mythos ma to cos w sobie czego szukam w takiej grze =D